Mama la cratiță. Și în vacanță?!

Să merg în vacanță și să gătesc!? Păi ce concediu mai este atunci?

Sunt perfect de acord cu această idee, dacă ar fi vorba despre o vacanță în doi. Aș merge chiar la “adult only“ în această formulă :), mai ales că atunci când văd alți copii și nu-i am pe ai mei în preajmă mi se face și mai dor de ei.

De când sunt și mamă, confortul și siguranța copiilor au fost și vor fi argumente suficient de solide ca să pot spune cu mâna pe inimă că nu am nicio problemă să le gătesc și dacă suntem în vacanță.

Ca să nu mai spun că sunt cea mai fericită că, cel puțin până în acest moment, vacanța noastră în Grecia are toate șansele să se și întâmple. În 15 iunie vom afla oficial dacă vom putea călători în Grecia și Bulgaria fără să fim nevoiți să stăm în izolare la întoarcere. Premierul nostru a spus-o și sper că nu vor apărea motive să nu se și întâmple acest lucru.

Noi ne-am pregătit să călătorim cu mașina din București până în Gerakini, unde vom sta la o casă pe plajă. Este o proprietate izolată, cu o mică grădină, ieșire la plajă și mare, rezervată prin platforma Airbnb. Casa e dotată cu tot ce ne trebuie ca să ne putem gospodări singuri și să nu fim nevoiți să ieșim să mâncăm la terasă sau restaurant. Nu cred că o cină într-o tavernă minunată pe malul mării atrage un risc major să contractezi un virus, dar când mergi cu trei copii mici e greu să-i ții “legați“ de scaun ca să păstreze distanța față de alți copii sau adulți și nici nu au nevoie de un astfel de motiv de frustrare. Așa că am decis să tăiem masa la restaurant de pe listă în această vacanță.

În toată această nebunie generată de pandemia Covid-19, cel mai mult îmi doresc să mă simt în sigurață și să nu fiu stresată de faptul că o vacanță în străinătate, acum, poate fi o posibilă îmbolnăvire cu coronavirus. Varianta aleasă de noi mi s-a părut cea mai sigură și potrivită pentru familia nostră. Ne puteam lipsi anul acesta de vacanță?! Evident că da, dar după ce am cântărit bine am ajuns la concluzia că trebuie să încercăm să ne adaptăm și să ne continuăm viața cât se poate de firesc în condițiile date. În ultimele luni, copiilor le-au fost răpite destul de multe lucruri din rutina cu care fuseseră obișnuiți, interacțiunea cu colegii de la grădiniță, cu prietenii din parc, și am simțit că, cu atât mai mult, trebuie să le oferim mult așteptata vacanță la mare.

Meniu de vacanță

Și, ca să nu se transforme totuși zilele mele de plajă în ore petrecute în bucătărie, mi-am făcut un plan în așa fel încât să pot să pregătesc mesele noastre rapid, simplu, dar gustos și sănătos. Pentru micul dejun și gustări, lucrurile sunt destul de clare. Copiilor le plac brânzeturile, ouăle, iaurtul, untul, măslinele, roșiile, castraveții și ardeiul gras, bastonașele de morcovi, nucile, semințele și fructele. Câteva dintre aceste alimente le vom lua din țară, ca să fie dintre cele preferate de copii, iar restul dintr-un supermarket, la destinație.

Pentru pregătirea prânzului și a cinei am să am două ajutoare de nădejde, pe care le folosesc și acasă. Primul este un soup maker care are și funcție de blender, adică după ce fierbe legumele le și pasează fin. E foarte ușor de folosit și ideal pentru supe creme, de la supă cremă de morcovi cu ghimbir, de brocoli, de dovleac, până la supă cremă de ciuperci. Copiii mei au crescut cu astfel de supe și mănâncă cu poftă tot felul de combinații de legume transformate în supe cremă. Rețeta e ușoară: legume, apă, sare, piper, puțin unt, toate puse în acest aparat care arată ca un fel de cană înaltă. Apăs pe un buton și în 23 de minute supa este gata. O servesc la masă cu un strop de smântână și câteva bucățele de pâine prăjită.

Al doilea aparat este un slow cooker. De regulă în el gătesc carne (pui, porc, vită) pe un pat de legume pe care le-am trecut printr-un dresing făcut din ulei de masline, sare, piper, boia. Acestea se pun în vasul ceramic, se acoperă cu capacul, și de aici încolo slow cookerul își face treaba. Metoda gătitului la temperatură joasă dar într-un timp îndelungat este excelentă, pentru că nu distruge proprietățile nutritive ale alimentelor preparate termic și, în plus, ai parte de o mâncare extrem de gustoasă fără bătăi de cap. Cele două aparate se curăță foarte ușor, nu sunt niște chestii uriașe și grele, deci le putem lua lejer cu noi și, esențial, nici nu trebuie păzite atunci când își fac treaba. O să mai pun în bagajul de acasă și pachețele cu legumele gata pregătite doar pentru a le pune în aparat.

Copiii mei au o relație bună cu mâncarea 🙂 și le plac destul de mult preparatele simple. Aici intră și garnituri de genul orez fiert cu puțin unt, mazăre sau fasole verde, trase în tigaie. Nu mai spun că atunci când le este cu adevărat foame nu fac nazuri la nimic.

Nu am dus niciodată lupte cu ei ca să mănânce și nu m-am stresat dacă într-o zi au mâncat mai puțin ori au sărit chiar peste o masă. La fel ca noi, adulții, și copiii au preferințele lor și în materie de alimente, uneori chiar și în funcție de starea pe care o au. Am insistat, însă, să respecte mâncarea pe care o primesc, și dacă nu le este foame să refuze politicos, nu să-și transforme farfuria în loc de joacă. Am insistat să acorde atenție momentului în care stăm la masă și să nu facă și altceva în timp ce mănâncă. Nu m-am ferit să-i las să se murdărească, dar să mănânce singuri. Aceste reguli le luăm cu noi și în vacanță!

4 Comments

1. Avatar Radulescu Mariana 9 iunie 2020 at 8:56 am

Asa am procedat in fiecare vacanta
    Sustin ideea ca parintii si cei care ajuta la cresterea copiilor pot educa gusturile culinare ale acestora

2. Avatar Adina 13 iunie 2020 at 10:47 am

Am și eu un slow dar nu am găsit ce rețete sa fac la el

3. Avatar Mark 24 iulie 2020 at 8:07 am

Interesant!!!!…….Esti de apreciat in tot ceea ce faci!!!….

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *